Ets aquí
Inici > General > Noticiari > RACÓ HISTÒRIC: 25 ANYS DE LA CREACIÓ DE LA CORAL SANT MIQUEL

RACÓ HISTÒRIC: 25 ANYS DE LA CREACIÓ DE LA CORAL SANT MIQUEL

Miquel Anguera, “Beatet”

29-12-2025

La coral Sant Miquel de Mont-roig va néixer al redós de l’Aula Municipal de Música “Baptista Nogués” creada per la regidoria de Cultura del nostre Ajuntament l’octubre de l’any 2000, a iniciativa de qui signa aquest article, un servidor. L’alcalde, S. Torrebadell (r.e.p.) i els companys de l’equip de govern, em donaren el seu suport per tirar endavant aquestes iniciatives musicals (aula de música i coral), així com també a la creació de l’Àrea Municipal d’Esports (amb un Llibre Blanc redactat pel tècnic i psicòleg de l’esport, Fernando Revillas i el seu equip). També vaig rebre el suport per bastir el que fou el Centre Miró durant 14 anys a l’Església Vella, ideat per la persona que més coneix la relació de Miró i Mont-roig: en JM Martí Rom i que hi portà més de 85.000 visitants.

Com si fos ara, que encara recordo les dues persones que més m’insistiren en la creació d’una coral: la M. del Carme Aldabó (e.p.r.) i la M. del Carme Matas.

La primera directora de la Coral fou la Susanna Sarrà i Caparacena que ben aviat ja mostrà la seva vàlua. La primera actuació de la Coral fou durant la Missa del Gall de l’any 2000. Vam cantar 2 cançons: Santa nit (Franz Gruber) i la cançó del trineu (pop. americana).

La segona actuació de la Coral tingué lloc durant el XIV Concert d’Any Nou o de Reis, a l’Església Vella, el 6 de gener de 2001. La Coral cantà les dues mateixes cançons que per Nadal: Santa Nit i la cançó del trineu, conjuntament amb els alumnes de l’Aula de Música, la Rondalla “Fent Camí” i el grup de folk local “D’Un Roig Encès” (ambdós, eren els organitzadors dels concerts de Reis). Una gernació omplí de gom a gom l’Església Vella, com mai s’havia vist!

La tercera actuació la tinguérem el divendres 6 d’abril de 2001, també a l’Església Vella, dins l’audició trimestral de l’Aula Municipal de Música Baptista Nogués.

El quart petit concert l’oferírem en l’homenatge a l’Anton Prous i Espasa “Escuro”, un mont-rogenc molt estimat, gran músic, trompetista, violinista i excel·lent persona . Ho férem lligar amb l’audició de l’Aula de Música del III trimestre, el 30 de juny de 2001. Tal dia la Coral estrenà vestuari: les dones amb vestit llarg granat (color de l’Ermita) i els homes amb vestit negre i corbata de llacet. Les cançons que vam oferir a l’Església Vella, dirigits per la Susanna foren: Rosa de bardissa, Già la notte s’avvicina i Amor que tens ma vida.

En Guillem Anguera i Just, músic local, dedicà unes corrandes (nou) a la nova Coral Sant Miquel de Mont-roig. Era el 6 de juliol de 2001. Més tard, la poetessa local Magdalena Garcia oferí el 28-10-2001 la poesia “La Coral del meu poble”.

El 8 de setembre de 2001, festivitat de la Mare de Déu de la Roca, vàrem estrenar els populars goigs de la nostra Patrona, harmonitzats pel mont-rogenc mossèn Anton Brú i Borràs, rector d’Arbeca, un gran músic i oncle meu, en una solemne Missa a dalt del santuari.

Els membres de la Coral (febrer de 2001) eren: Aldabó M. Carme/ Anguera Miquel/ Arànega Estela/ Bargalló Lurdes/ Bermúdez Rosa/ Borràs M./  Borràs Pepita/  Cabré Rosa /  Clariana Carmina/ Clariana Josep/  Ferrés Margarida/ Guardiola Pilar/ Guinjoan Roca/ Julve Felisa/ Martí Josep M./ Martí Montserrat/ Martí Mercè/ Massó Paquita/ Matas M. Carme/ Mendoza Anna M./ Munté Lina/ Munté Pilar/ Pascual Montserrat/ Piñol Josep M./ Reverté, Joan R./  Sarrà Núria/ Savall Josep M./ Savall Glòria/ Toda Salvador/ Tomàs Pilar/ i Trill Teresa/  (31 cantaires). (Ressò mont-rogenc núm. 77, I trimestre 2001).

Fins al 13-08-2015, a Darmós, la Coral Sant Miquel havia fet 127 actuacions. L’esmentat poble és el de Joan Carles Blanch, qui fou director de la Coral des del primer d’abril de 2005, substituint la primera directora, Susanna Sarrà. L’actuació número 100 fou a la plaça de Mn. Gaietà Ivern, el 21 de maig de 2011 (celebrant els 10 anys de la Coral).

Una anècdota: el 4 de desembre de 2005, en un concert a Horta de Sant Joan, la Coral no pogué cantar havaneres per la prohibició del bisbat de Tortosa (ens digué el mossèn) de cantar-ne en una església.

Com podem veure, la Coral Sant Miquel ha estat, i encara és, un grup actiu i que té el mateix problema que moltes altres entitats culturals: el canvi generacional. Jo demanaria al nou any que fes el favor d’enardir un xic més la gent jove que se sumi a la vida cultural del nostre País i especialment a la Coral Sant Miquel que necessita saba nova per durar, com a mínim, 25 anys més. Venturós 2026!!

.

.

.

.

.

.

Top