
Miquel Anguera, “Beatet”
14-06-2025
Aquest mes de juny de 2025 és especial (en el món geganter i de la cultura popular de Mont-roig) perquè s’esdevé el 40è aniversari del naixement de la Pitota. Els que ja tenim una certa edat recordem perfectament el seu naixement aquells dies 8 i 9 del 1r cap de setmana de juny del 1985, en les Festes del Barri de Dalt . El món geganter i graller estava d’eufòria perquè en aquella dècada havien nascut, naixien i naixerien una munió de nous gegants, manotes, capgrossos i tota classe d’éssers de la cultura popular que estaven sorgint d’entre els pobles i ciutats del Principat d’una forma ràpida i sorprenent.
Sempre hem dit que el món geganter i graller es mou d’una forma cíclica i la dècada dels anys 80 hi van néixer una grandíssima quantitat de gegants i grallers com ja es va poder demostrar el 19 de juliol de 1992 en la II Trobada Internacional Gegantera de Matadepera on s’hi vam trobar més de 1.500 gegants, grallers i tota una munió de gent d’arreu del món.
Conta la crònica a Ressò mont-rogenc número 14 (pàgina 35), que a les festes del Barri de Dalt del 1985 hi hagueren balls, cucanyes, majorettes, i vaques!! També parlen del bateig de la Pitota: “…Una geganta original i molt divertida, amb un rostre aconseguidíssim, obra de l’artista local Francesc Javaloy. Quan balla (quan la fan ballar) s’emporta l’atenció de tothom. La “PITOTA” porta el nom d’una bruixa que, conta la llegenda, va existir a Mont-roig (vegeu Ressò número 5). Els veïns del barri de Dalt, doncs, han volgut fer reviure, així, la llegenda esmentada, i creiem que amb molt d’encert. Els felicitem”.
L’any passat vam festejar els 40 anys del Miquel i la Roca del Barri dels 6 Carrers i enguany celebrem els 40 anys de la Pitota. El 2026 tocarà al Pitot, inseparable company de la Pitota, celebrar els seus 40 anys. Que no pari la cultura popular de Mont-roig!! Sigui al barri que sigui, o bé al racó que sigui!! Visca la fal·lera gegantera i grallera de Mont-roig del Camp, com a mínim, per 40 anys més!!
.

.

.

.

.